Spinning

Installer en spinningcykel i dit hjem

At træne på en spinningcykel er noget af det bedste, du kan gøre for din kondition og for din styrke. Hvis du så oven i købet installerer sådan en derhjemme, så kan det ikke blive meget lettere at få passet den daglige træning.

Spinning som genoptræning

Har du været ude for en ulykke af den ene eller den anden slags, så kan det være en lang sej tur op igen, før du kommer i form.

Som en del af din genoptræning er en spinningcykel ret genial. Du kan nemlig lægge ud med at have meget lidt modstand på pedalerne og så lige så stille øge belastningen. Du kan også lægge ud med at træne i omkring ti minutter og så stille og roligt øge det tidsrum.

På den måde kan du i dit eget tempo træne dig tilbage til en bedre form.

Spinning som supplerende træning

At snuppe en daglig cykeltur hjemme i stuen eller i soveværelset kan være et super godt supplement til din øvrige træning. Du kan hurtigt få pulsen op, og du kan belaste dine muskler og dermed også dit hjerte-kar-system. Det er mange fluer at slå på én gang.

Du kan så vælge spinning til at få trænet de muskelgrupper, som din øvrige motion ikke rigtigt bearbejder, eller du kan have spinning som en form for nedkøling efter en virkelig hård og effektiv træning. Så bliver det nærmest som en form for restituering.

Har du familie eller i det hele taget ikke så meget tid til træning, så er der endnu flere fordele ved at have sin egen spinningcykel derhjemme. Det kan jo være svært at få det hele til at passe sammen, og der er det altså en del nemmere hvis du har din egen cykel derhjemme, så du kan spinne lige når det passer ind i dine planer, uden at du skal bruge tid på transport osv.

Vælg en spinningcykel af en vis kvalitet

Skal du have noget seriøst ud af din cykeltræning, så bør du vælge en cykel, der er af vis kvalitet. Den skal både være solid, stærk og have flere indstillingsmuligheder, så du kan tilpasse din træning undervejs og over tid.

Der findes flere gode tests af spinningcykler, som gennemgår de bedste på markedet. Tjek dem, inden du beslutter dig for, hvilken model du kunne tænke dig at have stående derhjemme.

Det er jo ret væsentligt, at rytter og cykel bliver et godt makkerpar.

Cykling er god motion

Uanset om du kører på en traditionel cykel til udendørs brug, eller du pisker afsted på en indendørs spinningcykel, så kan du være sikker på, at det er godt for dit helbred at køre på cykel.

Hvis du så også udfordrer dig selv på cyklen – i form af længere ture, et bakket terræn eller en højere hastighed, så vil effekten selvfølgelig være det større.

Alle dine aktive muskler, og det er langt fra kun benmusklerne, vil blive trænet, dit hjerte-kar-system, lungerne og så videre vil ligeledes blive trænet.

Som en lille, men ikke uvæsentlig sidegevinst vil dit sind også blive lettere efter sådan en herlig cykeltur – med eller uden vind i håret.

Der er således temmelig mange gode argumenter for at tage en daglig cykeltur. Den mulighed kan du gøre en del nemmere for dig selv ved at få anbragt en spinningcykel i hjemmet. De fleste kan godt få passet ind at hoppe på cyklen i ti-femten minutter ind imellem. Det gælder om at gøre det så nemt for dig selv som muligt, så du rent faktisk får trænet hver dag.